Selasa, 22 Oktober 2013

HINDARI DIRI DARI MENJADI FASIK



ORANG FASIK ITU SEPERTI NYAMUK.
DALAM SURAH AL BAQRAH :Juz (1) : 26 & 27.

Ayat (26) Sesungguhnya Allah tidak segan membuat perumpamaan seekor nyamok atau yang kecil dari itu, Ada pun oorang yang beriman mereka tahu bahawa itu kebenaran dari Tuhan. Tetapi bereka yang kafir berkata “Apa maksud Tuhan dengan perumpamaan itu ? “. Dengan  perumpamaan itu banyak oranng di biarkannya sesat, dan dengan itu banyak pula diberikan nya ppetunjuk. Tetapi tidak ada yang dia sesatkan dengan (Perumpamaan itu ),selain orang orang fasik.

Ayat(27). (yaitu) orang orang yang melanggar perjanjian Allah setelah perjanjian itu di teguhkan dan memutuskan apa yang di perintahkan Allah untuk di sambungkan dan berbuat kerusakan di muka bumi,mereka itu adalah orang orang yang rugi.

Keterangan:
Orang yang sesat kerana keingkarannya tidak mahu memahami petunjuk petunjuk Allah.Daalam ayat ini mereka itu engkar dan tidak mahu memahami apa sebabnya Allah menjadikan nyamuk sebagai perumpamaan, maka mereka itu menjadi sesat.

Orang fasik adalah orang yang melanggar ketentuan ketentuan agama,baik merupakan ucapan maupun ucapan.

Analisa.

Menerusi ayat tersebut, saya coba untuk mengkaji perumpamaan yang Allah s.w.t. firmankan pada surah Al Baqrah ayat 26 dan 27 itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan