Bila hati merasa puasa ? ketika hasrat kita tercapai., setiap manusia memiliki hasratnya dari yang sekecilnya mapun yang sebesar besarnya, dan hasrat itu adalah subjektif kepada kehendak dan penilaian masing masing, Ada orang yang berhasrat untuk memenuhi kehendaknya itu memerlukan usaha dan penorbanan, ada orang untuk mencapai hasratnya itu, sanggup menggunkan apa saja makenisme ,asalkan tercapai maksud dan tujuan. Kesemua hasrat dankehendak,maupun cita cita itu, adalah bergantung kepada niat masing masing. Pagi ini saya terdorong untuk menukilkan soal mencapai kehendak atau hasrat sesaorang. Kita pernah mendengar kata orang orang tua dahulu " Jika kita hendak hasrat kita tercapai,jangan memustuskanharapan dan ppermintaan orang lain kepada kita ", kenyataan ini begitu subjektif, tentulah kita akan menunaikan permintaan yang positif orang lain dan diri sendiri, dalam mencapai kepada kehendak yang berkehendak.
Baiklah, pada pagi ini boleh lah kita mulakan, apa yang disebut sebagai kehendak orang lain, yang mudah saja, jika anak kita bangun pagi,mintak kita belikan sarapan, tak salah kita belikan, namum menjadi salah jika isteri kita telah membuat sarapan, selepas itu kita ke kedai membeli lagi sarapan untk anak kita, ini maknanya membazir, dan sekaligus, menidakkan tanggungjawab yang telah isteri lakukan, Namun sang anak boleh memberi alasan lain untuk memenuhi hasratnya itu, tetapi menasehatkan anak agar mengelak dari pembaziran itu adalah suatu yang baik juga, Jika tidak tercapai kehendak sang anak itu, kita pun menjadi rasa tidak sedap hati, perkataan tidak sedap hati, mungkin membayangkan kaedah kita boleh mengatasi dari tanggapan pembaziran kepada, menambahkan usaha untuk memberi apa yang ada yang berlebihan kepada orang lain, seperti kita boleh menghantrkan sarapan pagi yang kita anggap berlebihan itu kepada jira atau keluarga kita yang lain, dan itu adalah sebahagian dari ikhsan, tetapi tidak lahlayak kita memberi sesorang dengan tujuan semata mata sebab kita sudah tidak mampu lagi untuk menghabiskan, apa yang ada pada kita, tetapi peberian itu seharusnya selaras dengan memang telah diniatkan untuk memberikan apa juga bentuk sumbangan yang perlu kepada orang lain, maka itu lebih ikhsan dari pada kononnnya jika kita tidak memberi orang lain,maka akan menjadi pembaziran. maknanya jika kita meletakkan niat itu, biarlah kepada niatnya yang tepat dan betul;
Tiada ulasan:
Catat Ulasan