Selasa, 2 Disember 2014

MOGA TERSELESAI HENDAKNYA.

Pagi ini terpanggil saya untuk membicarakan buah fikiran mengenai Malaysia dan Masalah Prima Perpaduan Negara, antara keamanan atau Ancaman. Sengaja saya memilih tajuk ini, untuk merasakan sudah jauh Negara ini tersimpang sasarnya dan telah pun memberi Impak kepada kehidupan ber rukun. Apa pun jauh dari niat untuk merendahkan sesiapa,tetapi sekedar memberikan cadangan bagaimana, negara dapat kembali kepada landasan yang tepat dan Betul.
Perhimpunan Agung UMNO baru ini, menyebutkan mengenai tanah rezab melayu yang tinggal 12 %. Kepada orang melayu, ia adalah suatu ancaman yang menimpa bangsa melayu. Sebabnya kenapa ? leka,cuai, lalai, kepentingan diri, ekonomi tidak kukuh dan ada perancangan tertentu yang menguggat kepentingan melayu ? dan salah siapa, ..tidak mungkin menyalahkan bangsa lain atau kaumlain, melainkan kesalah itu datang dari orang Melayu sendiri, iaitu pemilik tanah Melayu, penguasa melayu dan penguatkuasaan orang melayu yang memandang ringan hal seperti ini.
Adakah Jalan penyelesainya, memang ada, tetapi jalan itu terpakai dengan bijaksana atau semakin memberi pertentangan antara kaum ?.
Jika kerajaan negeri, ingin mengambil balik tanah rezab melayu dari bukan melayu, memang boleh mengunakan kuasa undang undang, dan mungkin juga gagal untuk mengunakkan lunas tersebut, bergantung kepada kasus sesuatu tanah itu dan aturan peraturan yang terkandung sertasyarat termaktub. Apa pun maksud saya, jika kanun Tanah negara di guna pakai untuk tujuan pembangunan di kawasan tanah rezab melayu, yang telah di ambil oleh pihak yang tidak berkepentingan dengan melayu, ia lebih condong kepada menasionalisasikan pemilikan kepada negara. Apa kesannya? membelanjakan pembelian tanah tersebut,di seluruh negeri dari jumlah yang kurang berbaki 12 % peratus itu, memakan waktu dan pertikaian panjang.
Perpatah menyebutkan sesat di hujung jalan,balik balik kepangkal jalan. Namun jalan balik itu mestilah jelas, dan kerukunan hidup dalam negara berbilang bangsa mestilah di berikan perhatian,umpama menarik rambut dalam tepung. Kebanyakan anak syarikat kerajaan yang diberi amanah untuk mengurus pembanungan di atas tanah milik rezab melayu juga, membuka pintu gawang kepada bukan melayu berpartisipasi memiliki bahagian di atas pembangunan itu, Jadi, apa masallahnya, apakah bukan mellayu tidakboleh campurtangan dengan konsep JV, diatas tanah rezab melayu , maka terpaksalah merujuk keperluan yang tertera pada lunas  undang undang yang dibicarakan.
Adakah kita sadar perimbangan bagaimana yang hendak kita capai di Negara ini,bagi memelihara kepentingan kaum, dan keperluan mereka, tanpa mencederakan nilai demokrasi.Atau demokrasi itu sudah lapok untuk diguna pakai dan kembali kepada kebangkitan Nasionalisme mengebu. terpulanglah kepada penguasa dan percaturan politik di negara ini dan pemimpinnya untuk menghala tuju kepada malaysia yang dinginkan.Apapun yang penting masalah prima adalah perpaduan,namun hak segolongan kepada golongan yang tidak boleh dipinggirkan, dan kehilangan tersebut wajib diganti dengan segera dan secara sempurna.
Setiap pihak hendaklah digariskan pada pada lingkaran yang tidak merasa diri mereka di rugikan, disinlah di perlukan kebijaksanaan penguasa, bukan dengan keadah membuka gawang untuk memperlebar sayap kelemahan yang sedia ada.Semoga terselesai hendaknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan