Sabtu, 31 Disember 2011

Nasionalisme Terguggat


NASIONALISME TERGUGAT
OLEH : Drs. Mohd Zaid Bin Mohd Yusof

Apakah maaksud Nasionalisme tergugat ? Saya mulakan Nasionalis sebagai pendukung suatu kefahaman Negara Bangsa. Semangat Cinta Negara yang kian pudar pemahamannya. Rakyat yang semakin tidak tahu dan tidak meletakkan kepentingan Negara sebagai kepentingan utama. Jika kita merujuk kepada  persoalan tersebut ini bermakna  kecintaan Negara di dahulukan. Jika hari ini kepentingan rakyat didahulukan, ia bermakna Negara mengambil keperhatinannya terhadap rakyat.

Coba kita perhatikan dari jurus jurus kemasyarakatan dan pemimpin, Politik dan agama, Keselamatan dan kesihatan. Apakah percangahan nilai yang wujud kini. Maksud percanggahan tersebut adalah kepentingan politik sempit, yang mendahulukan anggota menerusi doktrin organisasinya sendiri, atau  PENYIMPANGAN  DAR I NORMA NORMA  NASIONALISME mengikut difinisi asalnya.Nasionalisme terguggat adalah menytentuh kebelakangan ini, terhadap krisis krisis yang melibatkan kerugian kepada Negara, seperti vandelisme,angkara angkara liar yang merosakkan infra kelas pertama Negara. Sikap perkhidmatan awam dan swasta yang mementingkan diri sendiri daripada mementingkan Negara. Pihak yang mencemar perlembagaaan negara juga tergolong daripada mereka yang menguggat nasionalisme..

Ancaman kepada rakyat menerusi kepelbagaian jenayah merupakan bahagian dari penguggatan tersebut dan kesemuannya ini menyebabkan Negara akan mengalami kemunduran dan seterusnya akan menjadi tidak selamat adakah anda tergolong dari penguggat Nasionalisme, atau ancaman globalisasi telah menguburkan nasionalisme Negara. Kebanggan kita sebagai suatu Negara bangsa bolehlah juga dipersoalkan tentang kehidupan harian kita, tentang penjenamaan yang kita gunakan dalam aktiviti harian. Sikap menggunakan bahasa asing juga menyumbangf pembunuhan nasionalisme. Akibatnya penglalaian ini akan membolehkan runtuhnya sebuah Negara bangsa yang diasaskan sejak dari kemerdekaan lagi. Inilah masallahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan