Isnin, 5 Mac 2012

PRU KE 13 MUNGKINKAH TERGANTUNG ?

Manusia boleh merancang, tapi Allah jua lah yang menentukannya. Ada macam macam telahan mengenai masa pilihanraya ke 13 di Malaysia, namun ada juga yang beranggapan ia akan tergantung, Apa sebabnya ? nanti dulu.Sejak 2 setengah tahun yang lepas lagi cerita pru ke 13 telah berlegar dengan macam macam pendapat dan isu, satu demi satu, isu muncul samada ianya merupakan konspirasi atau tidak, atau berjalan bersahaja dan selamba dengan menjadi cakap cakap awam.Memang tidak pelik, Pru ke 13 akan muncul, samada bulan  4,5, atau 6, atau paling tidak sebelum muncul tahun baru 2013.
Apa pula yang merangsang samapi ada anggapan Pru 13 tergantung, Ya ! memang mungkin dan lebih memungkinkan lagi apabila politik antarabangsa tidak diambil kira sebagai rangsangan, walaupun politik dalaman dengan pelbagai percobaaan untuk menyekatnya dengan agenda agenda keras,perkauman,agama dan ekonomi yang sering dipertentangkan, nampaknya terserap dan dikubur satu demi satu, namun ianya masih belum bersih, dan ada saja percubaan untuk mengapungkkannya kembali, lebih dasyat gelombang kedudukan Melayu di laungkan terancam, kuasa melayu di sebut sebut tercabut di tanah airnya sendiri, dan menjadi kegusaran lah bangsa melayu mendengarnya.
Persoalan ini macam mengundang orang melayu untuk bangkit, nama Pakida, Perkasa UMNO adalah senonim dengan aras perjuangan Melayu, dan terbaru di tambah dengan Jati.Kisah raja raja Melayu pula dianggap sebagai terancam kuasannya jika Barisan Nasional Kalah di Medan pru ke 13, Raja raja di gemburkan dengan rasa kegusaran yang sama, sehinggalah raja raja juga bercakap soal kuasa Melayu dan dalam masa yang sama kuasa raja raja sudah terusik juga. Sebelum ini goyangan mengenai keadilan sosial, kontrak sosial juga sering di kait kaitkan untuk mengukur hak dan batas sesuatu kaum di dalam mengangkat isu, manakala dalam masa yang sama kekuatiran ini di padam pula dengan percakapan 1 Malaysia yang juga tidak jelas,namun seolah ingin membagi hak kaum secara sama, sampai suatu ketika dahulu bekas perdana menteri Malaysia Tun Dr mahatir sendiri tak tahu apa dia sebenarnya 1Malaysia.
Api perkauman semakin di bakar bakar di serta negara,cerita kepala babi yang di baling dan di gantung di masjid masjid menjadi siasatan polis, namun tiada tangkapan, siapa pelakunya, malah Ngo seperti Perkasa di negeri Johor telah mengumpulkan ummat melayu dengan retorik politik, seolah negara ini diancam dari aspek agama dan kaum.Lepas Masjid Gereja jadi sasaran, di bakar dan disebur cat, semuanya ini extrem.
Lalu perancang itu mahu ke mana ? Tidak mungkin negara ini di ceramukkan dengan soal tersebut, maka fomula baru baling baling projek dan wang di bagi bagikan kepada rakyat, seolah olah Barisan Nasional telah berjasa dalam waktu terdekat untuk menutup puluhan tahun keboborkan kelesapan wang rakyat dengan berbillion ringgit, 750 Billion, siapa yang perlu dipertanggungjawabkan? tidak terjawab, yang berdengung adalah PRU ke 13 BN mesti menang, jika tidak menang apa akan Jadi ? Plot baru disusun atur agar menjadi skrip yang menarik sehingga iannya boleh memberikan pulangan politik yang menguntungkan kepada BN.
Maka itu berbunyi pula suara Tun Daim, peluang untuk BN lebih Baik, Markah untuk Najib lebih tinggi dari Anwar, namun bukan itu jawapannya kini, jawapannya akan hanya ada pada telatah yang ada pada BN kini, yang semakin dekat masanya semakin menjadi panik, sebelum nantinya akan menjadi keyakinan yang dipaksa paksa untuk menang, maka menteri menteri besar di bawah BN pula teru turun ke gelenggang pukul kentong, tanda BN kuat, namun nampaknya bukan itu akan terjadi sebab kentung yang di palu adalah kentong tanda penamat kerajaan BN, sebabnya perbuatan mereka itu sangat canggong sekali dqan sungguh memalu dan memilukan.
Jadi di mana tergantongnnya ? ada orang kuat BN Tenku Razali, jika tak dicalonkan oleh BN, ida kata dia akan tetap bertanding dan PAS melalui Sallehudin Ayob pula memperlawa Tengku, namun itu sekedar perlawaan saja, tapi mungkin juga ada pelan khas di dalam pemikiran tengku yang tidak dibaca oleh Daim,atau kedua duanya ada plan bersamaan untuk melihat coletih apa yang sedang belaku dalam politik Malaysia, sebelum dan sesudah Pru ke 13 ini, manakala Najib pula sangat yakin pada tiori memberi dan terus memberi akan terus bleh memenangkan BN, benarkah ?
Apa pun Politik Negara ini tidak terlepas dari bahang politik dunia antarabangsa, Isreal ada agendanya, pemimpin politik di negara malaysia pula suka mengait kaitkan dengan politik Yahudi di negara ini dan berkonfranlah mereka dalam suara dungu yang mengerikan, aapakah mereka alpa jika sesuatu di luar jangka berlaku dalam suatu keadaan yang di sebut seperti ini:'

Iran vs Hegemoni Global:(APA JADI PRU 13)
Jerman Peringatkan Serangan Israel Terhadap Iran
12 Feb 2012 20:44
IslamTimes - Menteri Pertahanan Jerman telah memperingatkan Tel Aviv terhadap setiap petualangan militer di Iran di tengah meningkat retorika perang anti-Iran oleh AS dan rezim Israel.


Thomas de Maiziere menegaskan dalam wawancara Sabtu dengan Frankfurter Allgemeinen Sonntagszeitung bahwa keberhasilan upaya melawan Republik Islam akan sangat tidak mungkin.

Menteri pertahanan Jerman juga memperingatkan rezim Israel terhadap "kerusakan politik yang jelas" dengan berpetualang melakukan serangan terhadap Iran.

Para pejabat Israel meningkatkan retorika perang mereka selama beberapa minggu terakhir, mengancam Iran dengan serangan militer dalam kasus gagalnya sanksi pimpinan Barat terhadap negara itu untuk memaksa Tehran meninggalkan program nuklir sipil.

Menteri Luar Negeri Israel Avigdor Lieberman mengatakan pada 9 Februari bahwa "Israel memiliki banyak pilihan cara, ketika sanksi dunia internasional gagal membujuk Iran untuk menghentikan program nuklirnya."

Awal bulan ini, Menteri Pertahanan Israel Ehud Barak mengatakan jika sanksi-sanksi Barat terhadap Iran gagal untuk menghentikan program nuklirnya, tindakan militer terhadap negara itu harus ditempatkan pada agendanya.

Sementara itu, Menteri Pertahanan AS Leon Panetta mengatakan pada tanggal 2 Februari bahwa ada kemungkinan kuat rezim Tel Aviv akan melancarkan serangan terhadap Iran pada bulan April, Mei, atau Juni 2012.

Washington dan Tel Aviv telah berulang kali mengancam Tehran dengan berbagai 'pilihan militer dalam upaya untuk memaksa Republik Islam agar menghentikan program damai nuklirnya, yang telah diawasi secara ketat oleh inspektur dari Badan Energi Atom Internasional (IAEA).

Iran telah menolak keras publisitas Barat bahwa program nuklirnya dapat dialihkan ke tujuan militer sementara bersikeras bahwa sebagai penandatangan Perjanjian Non-Proliferasi nuklir dan anggota IAEA, dia berhak untuk mengejar teknologi nuklir untuk keperluan dan manfaat berbagai perusaha

*Jawapannya Dunia semakin kelam kabut, dan bahng perang berubah ubah dari dalam keluar dan dari luar ke dalam, yang akhinya akan menggantong stuasi kepada stuasi yang lain.* MAMPUKAH IA DITAFSIRKAN SEPERTI ITU ?PRU KE 13 MUNGKIN TERGANTONG.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan