Khamis, 28 November 2013

JANGAN LALAI DENGAN TONGKENG KITA.

Bismillah-hir-rohmanir-rahim, Hari ini hari jumaat yang bersejarah, pertama apabila komet I-son akan melintasi matahari, samada ia mati dalam lintasan itu atau ada pertembungannya, atau hilang begitu saja dengan meninggalkan debuan dan pecahan dari komet itu, atau pun berhasil membuat lencongan dari pusat matahari, maka kita dapat menyaksikan lintasan itu pada hari ini dengan mata kasar kita, dan ia penuh dengan makna misteri yang banyak tidak terpecahkan oleh sains, melainkan menerusi mata hati batin dan pergerakan roh yang mengungkap ehwal tersebut secara halus( akan kita bincangkan kemudian), Hari ini penghulu segala hari, dan jika semalam kita berbincang soal tubuh, dan selepas jumaat ini,kita akan membicangkan satu bahagian dari bahagian bahagan lain pada tubuh, yang di namakan tongkeng.


Semua jasad manusia akan hancur kecuali tulang tongkeng (`Ajbu al-Zanab)  dari tulang itu akan disusun dan dihidup semula   badan manusia pada hari kiamat”.
Hadis sahih riwayat Imam Bukhari
إن في الإنسان عظما لا تأكله الأرض أبدا . فيه يركب يوم القيامة . قالوا : أي عظم هو ؟ يا رسول الله ! قال : عجب الذنب
Sesungguhnya  dalam diri manusia ada tulang yang tidak akan dimakan bumi ,ia
akan bangkit hari Kiamat .Sahabat r.a bertanya tulang apakah itu wahai
Rasulullah  ? Nabi saw menjawab ” tulang tongkeng (`Ajbu al-Zanab) ”.


. Tulang tongkeng akan menjadi asas "identiti" pada jasad tubuh dengan DNA nya. Namun, bahtera tubuh jasad manusia akan mempunyai kembar jiwa nya yang perlu di praktik dengan istila "matter" dan "anti matter" pada setiap partikel yang wujud di realiti ini. Jiwa "identiti" ini yang menimbulkan banyak persoalan apabila "iman" masih menjadi asas setiap kepercayaan yang membentuk tingkah laku perangai manusia itu. Jadi jasad tubuh hawa "nafsu" yang di pamirkan dengan "matter" perlu mempunyai "anti matter" yang di sembunyikan dengan ingatan "iman" jiwa rohani nya. Identiti ini masih tersembunyi di setiap jasad tubuh yang lita pamirkan di khalayak ramai.

Urusan tenaga hawa "nafsu" dan ingatan "iman" ini telah kita gunakan setiap hari semasa kita hidup di muka bumi ini. Ini lah dosa dan pahala dan juga shurga dan neraka. Pilihan yang kita buat dan peluang yang kita cari perlu mengunakan hawa "nafsu" dan juga ingatan "iman" yang menentu arah tujuan di mana "niat" itu menjadi asas konsensus yang terbentuk di antara kedua tenaga ini.  Kajian sains kerohanian dalam urusan ini menyelubungi keluasan ilmu yang sangat halus untuk di kupas dengan penuh terperinci. Keinsafan dan kekaguman akan muncul apabila kita ternampak bukti keagungan Tuhan yang menjadikan manusia itu dengan penuh keistemewaan.
Begitulah kehebatan mengenal apa yang di sebut tongkeng manusia.
 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan