Khamis, 14 November 2013

RINGKASNYA AMANAH YANG DI PUNGKIRI OLEH MANUSIA,DANAKIBAT YANG DITANGGUNG.

Bismillah-hir-rohman-nir-rahim,
Tentunya kita bersyukur kepada Allah yang telah menghidupkan kita dan mengamanahkan kita untuk tinggal di bumi milknya,yang memiliki sejumlahrashia yang tidak mungkin dapat di hitung.Selawat kepada junjungan nabi Muhammad s.a.w. yang telah menyibarkan risalah kebenaran kepada seluruh ummat dunia,sehingga lengkaplah turunya Alquran sebagai wahyu kepada banginda rasulullah dan sabdanya sebagai pengimbang petunjuk, nasehat dan arahan arahan yang jelas untuk di laksanakan,difikirkan,direnung terhadap tugas dan tanggungjawab kita sebagai insan di muka bumi ini.
Pagi Jumaat ini, saya mendahulukan untuk berbicara maksud Al quran yang di sebuat sebagai sebuah kitab yang tersusun ayat ayatnya dengan tetap dan teguh,kemudian dijelaskan pula kandungannya satu persatu,maka susunan dan penjelasan itu adalah dari sisi Allah yang amat bijaksanan ,lagi amat mendalam pengetahuannya. (surah Hud1).Pada surah al Hijr(9) pula diterangkan maksudnya :sesungguhnya kamilah yang menurunkan al quran,dan kamilah yang memilihara dan menjaganya.

Hari ini, kita melihat dunia dipenuhi dengan bencana Alam, banjar, meletus gunung berapi, angin ribut dan taufan,tanah longsor, kepanasan  yang melampau, malah kedinginan yang tidak mengikut suasana seperti biasa yang seharusnya dihadapi oleh alam dan manusia sebagai penghuninya. Maka dicelah celah itu pula, kita dapat melihat, ragam politik yang pentasnya di cerobohi dengan kezaliman, peperangan, penindasan dan penipuan besar besaran, yang mengorbankan orang orang yang benar dan jujur. Tidakcukup untuk itu,pelaku pelaku politik digelapkan dengan korupsi, dan mengkhiri sikap golongan kapatalis yang sudah tidak lagi memikirkan nasib orang orang kecil, dan miskin,nasib golongan kurang upaya dantidak bermaya untuk memperoleh pendapatan, dengan demikian penindasan ekonomi menjadi letakan kepada batin rakyat, apa tidaknya, kenaikan harga barang keperluan menyebabkan mereka terhimpat dengan keperluan untuk hidup.
Tentulah berpenghujung dengan pencurian,penjarahan,penipuan, dan juga akhirna pembunuhan,semata mata untuk mencari sesuap makanan,samada untuk diri atau keluarga.Perbuatan manusia yang lupa pada Allah, dan hukum yang ditentukan oleh Allah, menyebabkan allah memberikan pengajaran kepada mereka, seperti mana sebelum ini,dari zaman ke zaman di dalam al Quran menceritakan mengenai negeri negeri yang dihancorkan, tentunya banyak sekali tentera Allah yang akan berperanan, dan diantaranya kompenan angin, air, api dan tanah akhirnya menyerang ummat manusia diatas keengkaran mereka.
Maka perlulah kita sedari, bahawa kembalilah menjaga amanahAllah itu dengan baik, sebagaimana dipinjamkan kepada kita untuk menghuni dunia ini,sebagai suatu ujian dan cabaran, tangggungjawab dan hak yang seharusnya kita laksanakan dengan sempurna. namun adakah manusia mahu berfikir ?Jika bencana melanda kepada mereka hanya tangisan yang dapat diluahkan,tetapi apakah mereka tidak merenungkan perbuatan apa yang menyebabkan mereka terpenjara dari peristiwa ke peristiwa yang dialami itu.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan