Selasa, 12 November 2013

KRISIS IDENTITI ,MALAYSIA ADALAH MILIK KITA.

BUKANKAH MALAYSIA MILIK KITA ?:KEJURANGAN KIRISIS IDENTITI DI NEGARA INI.
Merujuk kepada krisis identiti: Lebih enam juta belia di negara ini didakwa menghadapi krisis kecelaruan identiti disebabkan terpengaruh dengan gaya hidup Barat. Sehingga kini terdapat kira-kira 11.65 juta belia di Malaysia iaitu 40.28 peratus daripada jumlah keseluruhan penduduk di negara ini .isu kecelaruan identiti sering dihubungkan dengan persoalan imej atau personaliti. “Kecelaruan sering dikaitkan dengan keadaan hilang pedoman atau hala tuju perjuangan yang kehilangan visi dan misi. Kecelaruan juga sering difahamkan terhadap perbuatan dan amalan yang tidak selari dengan norma-norma positif dalam kehidupan,
Apa yang ingin saya sentuh adalah norma norma tersebut dari perspektif Politik : Kepada saya nilai politik sempit di Negara ini, mestilah di perbaiki, tanpa perlu menuding dan melemahkan sesiapa, kepentingan pertama adalah memperbaikinya di atas suatu tanggungjawab bagi memastikan Negara kita tidak ternnoda dengan ideology sempat pemimpin. UMNO,PAS,KEADILAN,DAP, dan apa juga parti di Negara ini harus berubah untuk membentuk kaedah holistic di dalam membina identity rakyat,khususnya golongan muda. Golongan ini mestilah diberikan suntikan untuk bersikap inovatif dan keratif berasaskan model kebenaran dan haq.
Bagi memulainya, sikap diskriminasi partidari kerajaan yang memerintah,harus dihandar sama sekali, jika ingin melihat identity rakyat ini memilikiwibawa tinggi,saya hanya menyentuhtentang sedikit sahaja,iaiatu amalan perpaduan kaum,mesti dibina secara tulin,dan pembangunan identity itu mestilah diasaskan rasa kekitaan sebagai ummat manusia yang berwarganegarakan Malaysia, dan temanya adalah “MALAYSIA MILIK KITA”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan