Selasa, 14 Februari 2012

KEPERIBADIAN DAN KETENANGAN JIWA

Manusia tidak dapat lari dari membohongi dirinya sendiri, dia tahu apa yang ada di hatinya sendiri, dia tahu kegembiraan diri, dia tahu kelihaiannya, dia tahu yang dia telah berhohong kepada orang lain, dia tahu dia sedang khilangan identiti, dia tahu kesombongan dirinya, dia juga tahu kepritahninan dirinya dan dia juga tahu lakunan apa yang sedang diperbuatnya, tetapi apakah dia tenang, jika ya atau tidak dia sendiri lebih ariff dari itu, dan orang lain hanya melihat dan mengagak saja, Kata katanya adalah kepribdiannya, lebih malang jika dia mengungkapkan dirinya sudah hilang kepribdian, alangkah aibnya, malah suatu krisis telah melanda di dalam pemikirannya itulah yang saya namakan : KRISIS KETENANGAN JIWA

Ketenangan.

Apakah definisi ketenangan untuk diri kita sebenarnya?
Ada orang akan mengatakan ketenangan bagi mereka adalah Wang Ringgit.Bagi sesetengah yang lain pula?
Mereka mungkin mengatakan - Gadis,Wanita,Kemahsyuran,Pangkat,Jawatan,Nama - sebagai punca/medium untuk mereka mendapatkan ketenangan.
Kebanyakan daripada perkara di atas,secara jujurnya,saya pernah merasainya.

Dan,saya mahu kita semua bertanyakan kepada diri kita semua (yang pernah merasai perkara-perkara di atas),adakah ada ketenangan yang dapat kita rasa/cari melalui perkara-perkara di atas?

Kegembiraan - mungkin ada.Tapi yang bersifat sementara.

Kenapa saya katakan sementara?

Ini kerana,bila perkara di atas habis/tiada/hilang daripada kita,kita akan kembali kepada kekosongan.

Kita akan kembali mencari perkara yang lain untuk mengisi kekosongan dalam diri kita.

Saya tanya anda sekali lagi - Benar bukan perkara yang saya sebutkan di atas ini?

Kekosongan - adalah antonim kepada ketenangan.
Timbul persoalan,jika ketenangan sebenar tidak dapat dicari melalui perkara-perkara di atas,apakah perkara yang dapat memberikan kita ketenangan yang sebenar?


"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia". [13:28]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan