TIRAI ILMU
Sengaja saya namakan Judul TULISAN
ini tirai ilmu, yang maksudnya saya petik dari kandungan Al quran. Biarlah saya
mulakan dengan puji dan syukur ke hadrat Allah s.w.t. dengan limpah,rahmat dan
kurnia darinya dapat saya memulakan kajian tirai ilmu ini.
Pada surah Al Baqarah, Juz 1 ayat ke
2 bermaksud : Kitab Al Quran ini, tidak ada keraguan padanya;petunjuk bagi
mereka yang bertaqwa.
Al Quran adalah panduan kepada mereka
yang beriman. Bagi orang yang beriman mereka perlu mendalami isi Al Quran
dengan penuh halus dan perhatin, di dalam kitab ini tiada sebarang keraguan.
Apa yang hendak di huraikan berdasarkan kepada Surah Al Baqarah,Juz 1;ayat 2
ini adalah seperti berikut:
1.
MAKNA AL QURAN
2.
PERKATAAN KITAB INI(AL QURAN)
3.
MAKNA PERKATAAN TIADA KERAGUAN, PADA NYA,PETUNJUK BAGI
MEREKA YANG BERTAQWA.
Perkataan Al Quran,juga di sebutkan pada Juz 4:82, 5:16. 7;204,
9:111,
10:15, 10:37. 11:13, 11:14, 12;3,
15;87, 15;91,16:98, 17;9, 17;41, 17;45,17;46,
17;60,17;82, 17;88, 17;89, 18;54,
20;2, 20;114, 25;4, 25;6, 25;30, 25;32, 27;1, 27;6, 27;76, 27;92, 28;85, 30;58,
Al Quran dalam bahasa Melayu “Bacaan
“ [1].Mengandungi
6,666 ayat dan di turunkan secara berpringkat pringkat yang di perintahkan Allah
s.w.t. kepada mailikat Jibril untuk di sampaikan Nabi Muhammad s.a.w. selama 22
tahun,2 bulan dan 22 hari. Ayat pertama yang di turunkan adalah surah al-Alaq:
1-5. Maksudnyanya Bacalah oleh mu( Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang
menjadikan (alam). Dia yang menjadikan manusia dari segumpal darah yang
beku.Bacalah! Tuhan engkau sangat pemurah, yang mengajarkan manusia dengan
kalam.Dia mengajarkan manusia perkara – perkara yang tidak diketahuinya.
Ketika Nabi Muhammad s.a.w. beribadah
di Gua Hira, ayat tersebut telah diajarkan oleh malaikat Jibril dan peristiwa
ini terjadi pada 17 atau 18 Ramadhan tahun ke 13 sebelum hijrah Nabi atau
bersamaan tahun masihi 610 dan itulah wahyu pertama diturukan kepada Nabi
Muhammad.
Manakala ayat terakhir yang
diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. adalah pada 9 Zulhijah (Hari Arafah)
tahun ke 10 sesudah Hijrah iaitu pada surah(( Al –Maidah:3) yang
maksudnya seperti berikut;-
“ Hari ini telah aku (Allah)
sempurnakan agama kamu bagi mu dan aku cukupkan nikmat ku ke atas mu, dan aku
reda agama islam itu agama mu.”
Kembali kepada persoalan asal iaitu
Al Quran; padanya banyak pertanyaan boleh diajukan untuk kupasan, seperti
Sejarahnya, Isi kandungannya, Kelebihan kelebihan yang ada padanya, Bagaimana
cara ia diturunkan dan dikumpulkan, sebab ia diturunkan secara berpringkat dan
tempat tempat ianya diturunkan,bagaimana mempelajarinya,hukum hukum
mentafsirkan Al Quran dan mentakwilkanya.
Surahtul Baqarah (sapi betina), surah
ini diturunkan di Madinah sebanyak 286 ayat, bermula dengan ayat 1 : Alif lam
mim. Dan ayat 2 pula berbunyi; ZALIKAL KITABU LA RAIBA FIH (I),HUDAN LIL
MUTTAQIN. Terjemahannya;-
Kitab Al Quran ini tidak ada keraguan
di dalamnya (sebagai) petunjuk bagi orang yang taqwa. Jika di perhalusi
perkataan zalika (itu/ini).
Al kitabu – kitab, la – Tidak/tiada, Raiba – keraguan, fihi – di
dalamnya, hudan – petunjuk, lilmuttaqin – bagi orang taqwa.
Insan yang ingin bertaqwa, mestilah
menjadikan Al Quran sebagai pedoman, dan
Al Quran di dalamnya terkandung segala perintah suruhan dan larangan,maka itu
kepada orang yang bertaqwa tidak saja menghalusi dan mengamalkan perintah
suruhan dan larangan itu, malah ia adalah suatu jawapan dari pertanggunjawaban
selepas hidup di dunia. Seluruh perbuatan dan tingkah laku Insan akan di hisab
atau di perhitungkan, maka itu lah jawapannya kepada orang yang bertaqwa yang
takut kepada siksaan dari Allah dan azab api neraka yang sangat pedih.
Pada Al
Quran banyak menyebut tentang taqwa seperti Juz(2: 197)(2:237)(5:2)(5:8),(7:26),(9:108),(9:109),(19:85),(3:102),(2:2),(2:41),(2:66),(2:103),(2:177(2:180),(2:194),(2:212),(2:224),(3:76),(3:115),(3:120).(3:133),(3:138),
(3:172),(3:186),(3:198),(4:77),(5:46),(5:65),(5:93),(6:32),(6:51),(6:69),(7:35),
(7:96),(7:128),(7:156),(7:171),
(7:201),(8:34),(9:4), (9:7),(9:123),(10:6),(10:63),
(11:49),
(12:57),(12:90).(12:109), (13:35),
Pada surah( Ali-imran 102), maksudnya
“Hai orang yang beriman, bertaqwalah pada Allah dengan sesungguh arti taqwa”.
Pada surah (Attaghabun 26),maksudnya
“ Bertaqwalah kepada Allah sekuat tenaga mu “.
Pada surah(Al Azab 70),maksudnya “
Hai orang orang yang beriman bertaqwalah kepada Allah dan berkatalah dengan
kata kata yang lurus dan tepat.
Pada surah (Atnthalaq 2-3),maksudnya
“ dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah,nescaya Allah akan member kepadanya
jalan keluar dari segala kesulitan, dan diberinya rezki dari arah yang tidak
diduga. “
Pada surah (Al-anfal 29), maksudnya “
Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah member kepada mu pengertian
untuk membezakan antara baik dengan yang buruk, dan menutupi kesalahan
kesalahan mu dan mengampunkan dosa dosa mu dan Allah maha besar kaurnianya “
Jika kita merujuk (Bukhari,muslim)
Hadits Abu Hurairah r.a. berkata; Rasulullah s.a.w. di Tanya:
Siapakah manusia yang termulia ?
Jawab Nabi S.a.w.: Yang lebih bertaqwa. Berkata si penanya: Bukan tentang itu
kami tanyakan, Jawab Nabi s.a.w.:Maka Yusof putera Nabi Yakub,puterna nabi
Ishaq,putera Nabi Ibrahim a.s. Bukan itu yang kami tanyakan. Bersabda Nabi
s.a.w.: Tentang turunan bangsa Arab yang kau tanyakan ? Yang baik di masa
jahiliyah dan buruk dalam masa Islam,apabila mereka mengertai benar benar
syari’at Islam. (Buhari Muislim)
Pada hadits (Muslim) : Abu Said
Alkhudry berkata: Besabda Nabi s.a.w. :“Sesungguhnya dunia ini sangat manis dan
indah(Menarik dan perhatian) dan Allah menyerahkan kepada kamu untuk di lihat
bagaimana kamu berbuat. Kerana itu berhati hatilah dalam dunia dan berhati hatilah
dari wanita, sesungguhnya pertama Fitnah (ujian) Bani Isra’il terjadi wanita “.
Dari Abdullah bin Mas’ud r.a. berkata :
Biasanya Nabi S.a.w. berdoa:Allahumma inii as aluka hudaa wattuqaa wal afaafa
walghinaa, maksudnya (Ya Allah saya mohon kepada mu hidayat, jiwa bertaqwa,
kesopanan dan kekayaan). (Muslim). Sesungguhnya doa ini singkat tetapi meliputi
segala kepentingan hidup. Hidayah adalah meliputi segala jalan ikthiar sehingga
selamat dari kesesatan.
Taqwa adalah berwaspada dan berhati
hati secara teliti, kesopanan pula adalah menjaga kehormatan diri sehingga
tidak terjerumus kepada hal yang bersifat maksiat dan larangan, dan kekayaan
pula adalah meliputi kekayaan hati dan harta benda.
Al Quran (2:197) Berbekallah, dan
sesungguhnya sebaik baik bekal adalah taqwa..Pada(2:237)- ..dan permaafan kamu
itu lebih dekat kepada taqwa.
Pada(2:241) Kepada wanita wanita yang
diceraikan( hendaklah diberikan oleh suaminya) mutaah menurut yang
maaruf,sebagai suatu kewajipan bagi orang orang yang taqwa.
Pada(5:2) dan tolong menolonglah kamu
dalam mengerjakan kebajikan dan taqwa.
Pada(5;8) Berlaku adillah,kerana adil
itu dekat kepada taqwa.
Pada(7:26) dan pakaian taqwa itu paling
baik.
Pada(9:108) Sesungguhnya masjid
didirikan atas dasar taqwa.
Pada (19:85)Ingatlah hari ketika kami
mengumpulkan orang orang yang taqwa kepada Tuhan yang maha pemurah.[2]
Tafsir Jalalain menyebutkan Pada
surah Al Baqrah;
Alif lam mim, maksudnya Allah yang
lebih mengetahui akan maksudnya dan pada ayat yang ke dua bermaksud “ Kitab ini
yakni yang di baca oleh Muhammad tidak ada keraguan atau kebimbangan padanya,
bahawa ia benar benar dari Allah s.w.t. Kalimat negetif menjadi predikat dari subjek “ KItab ini “. Dan kata
kata isyarat “ ini “. Di pakai sebagai penghormatan – menjadi petunjuk sebagai
predikat ke dua, artinya menjadi penuntun-petunjuk, bagi orang orang yang
bertaqwa, maksudnya orang orang yang mengusahakan diri mereka supaya mejadi
bertaqwa dengan jalan mengikut perintah dan menjauhi larangan demi menjaga diri
dari api neraka.[3]
Maka jika kita kembali
melihat,merenung dan meneliti di sekeliling kita,termasuklah kepada diri kita
apakah sudah mencapai ketaqwaan kita terhadap Allah s.w.t. Maka apabila kita
pandukan maksud ayat 2 surah Al baqrah ini mendorng kita untuk mendekati,membaca,memahami
dan beramal sepertimana panduan yang tertera di dalam Al Quran.
Mari kita letakan kedudukan kita di
dalam mempelajari Al Quran menerusi maksud maksudnya dan beramal terhadap apa
yang telah di perintahkan oleh Allah, samada perintah yang bersifat suruhan,
maupun perintah larangan. Untuk memahami maksud ini, sesungguhnya Allah jualah
yang memberi hidayah kepada insan yang dipilihnya, mudah mudahan kita
tergolongan dari insan pilihan Allah untuk terus memberikan
hidayah,petunjuk,bimbingan, yang di pancarkan di dalam cahaya hati insan itu.
Insyallah moga Allah memberikan kebaikan kepada niat suci setiap mereka yang
berusaha untuk bertaqwa.
Kini marilah kita membersihkan hati
kita ini dengan banyak beristifar,memohon keampuan kepada Allah, semoga segala setiap
kesilapan kita itu dapat di perbaikan dari hari ke hari, dan seterusnya hati
kita ini menjadi bercahaya,terang dan mendapat terus perlindungan dan kelebihan
yang di berikan oleh Allah . Maka itu maril;ah kita menyusut terlebih dahulu
dari perbuatan perbuatan yang kita sadari maupun yang tidak kita sadari moga
Allah memaafkan kita, dan marilah kita berdoa.
Bismillaahir Rahmaanir Rahim
Dengan Menyebut Nama Allah, Yang Maha
Pemurah Lagi Maha Penyayang
“ Allahhumma shalli ‘alaa sayyidinaa
Muhammadiw wa’ alaa aalihii washahbihii bismilaahin nuuri nuurun ‘ alaa nuur,
alhamdulillaahhilladzii Khalaqan nuura
wa anzalat tauraata ‘ alaa jabalith thuuri fii kitabim masthuur, alhamd-
dulilaahhil ladzii bil ghanaa-i madzkuuruw wabil ‘izzati wal jallaali masyhuuruw
wa’ alas sarraa – i wadh dharra – i masykurr. Walhamdulillaahil ladzii khalaqas
samaawaati wal arda waja’ alazh zhulumaati wan nuur, tsummal ladziina kafaruu
birabbihim ya’ diluun.
Maknanya;-
Ya Allah, limpahkan salawat (rahmat )
kepada junjungan kami Muhammad, juga kepada keluarga dan segenap sahabatnya.
Dengan menyebut nama Allah sebagai sumber cahaya yang cahayanya di atas segala
cahaya. Segala puji bagi Allah yang telah menciptakan cahaya dan menurunkan
kitab taurat di atas bukit thuur dalam kita yang tertulis. Segala puji bagi
Allah yang kekayaanya selalu disebut sebut, dan keagungannya serta kemuliaannya
terkenal, dalam keadaan suka dan duka selalui di syukuri. Dan segala puji bagi
Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dan menjadikan gelap dan terang,
namun orang orang kafir mempersekutukan (sesuatu) dengan Tuhan mereka.
Kaaf haa yaa’ aiin shad, haa miim ‘
aiin siin qaaf, iyyaaka na’ budu waiyyaaka nasta’iin, ya hayyu yaa qayyum,
allaahu lathiifum bi’ibaadihii yarzuqu may yasyaa- u wahuwal qawiyyul azzizu
yaa kaafiya kulli syai-in ikfinii washrif ‘ annii kulla syai-im biyaddikal
khairu innaka ‘alaa kulli syai- in qadiir.
Maknanya; Kaaf haa yaa’ aiin shad,
haa miim ‘ aiin siin qaaf, hanya kepada engkau kami menyembah dan hanya kepada
engkau kami mohon pertolongan, wahai yang maha hidup, wahai yang terus menerus
mengurus makhluknya, Allah maha lembut terhadap hamba hambannya; Dia member
rezki kepada siapa yang dikehendakinya dan dialah yang maha kuat lagi maha
perkasa. Wahai yang mencukupi segala sesuatu, berikan lah kecukupan kepada ku
dan hindarkanlah aku dari segala sesuatu yang mudarat, di tangan kekuasaan mu lah kebaikan itu, sesungguhnya engkau maha
kuasa atas segala sesuatu.
Allaahumma yaa katsiiran nawaali
wayaa daaimal wishaali wayaa hasanal fi’aali wayaa raaziqal ibaadi alaa kulli
haal, wayaa badii am billa mitsaal, wayaa baaqin bilaa zawaal, najjina minal
kufri wadh dhalaal, bihaqqi laa ilaaha illallaahu muhammadur rasuulullahi
shallallaahu ‘alaihi wasalam.
Ya Allah, wahai yang banyak
pemberiannya, yang kekal hubungannya, wahai yang baik perbuatannya, wahai
pemberi rezki semua hamba dalam segala keadaan, wahai yang menciptakan tanpa
contoh, dan wahai yang kekal lagi tidak
lenyap, selamatkanlah kami dari kekafiran dan kesesatan dengan kebenaran
kalimat tiada Tuhan yang berhak di sembah selain Allah, dan Muhammad s.a.w.
adalah utusan Allah.
Allahhumma in dakhalasy syakku fii
iimaanii bika walam a’ lam bihii au alimtu tubtu anhu wa-asalamtu wa-aquulu laa
illaaha illallaahu muhammadur rasuulullahi shallallaahu alaihi wasallam.
Ya Allah, jika keraguan kepada mu
memasuki imanku, sedangkan aku tidak mengetahuinya atau mengetahuinya, aku
bertobat darinya dan berserah diri serta mengatakan tiada Tuhan yang berhak di
sembah selain Allah dan Muhammad s.a.w. adalah utusan Allah.
Semoga dengan doa ini,[4]
bertambah taqwalah diri kita kepada Allah s.w.t. dan meningkatlah kasih sayang
kita kepada junjungan Nabi besar Muhammad s.a.w.
Insan yang bertaqwa sentiasa takut
kepada Allah, oleh sebab itu segala perbuatan, tingkah lakunya secara zahir dan
batinnya akan sentiasa di perhatikan, dan seolahnya menjadi pengesan kepada
sesuatu yang sebelum di lakukan maupun selepas apa apa perbuatan itu di
laksanakan. Ini maknanya memang benar apabila di sebut nama Allah akan menjadi
gementarlah mereka.
Bagi mencapai proses taqwa itu,
perlulah sesaorang itu memiliki Ilmu dan banyak pembacaannya, sebagaimana
dikatakan Al Quran itu menjadi petunjuk dan di sana tertuang banyak Ilmu dan
pembacaan itu pula mempunyai maksud yang sangat luas dan jauh pandangannya,
Bagi orang yang taqwa, petunjuk yang di peroleh akan di laksanakan didalam
seluruh kehidupannya, dengan rasa penuh taat dan keikhlasan. Apa pun yang insan
laksanakan di dalam kehidupan mereka mestilah di dahulukan dengan niat, maka
niat untuk menjadi insan yang bertaqwa itu adalah bersebab, dan sebabnya adalah
iman dan keyakinan serta percayanya insan kepada Allah dan Rasulnya. Perbuatan
Iman dan taqwa ini di iringi dengan keikhlasan, manakala mengenai ke ikhlasan
ini di sabdakan oleh Rasulullah sebagaimana artinya berikut;
“ Sesungguhnya Allah tidak memandang
kepada rupa kamu dan tidak pula kepada harta benda kamu, tetapi dia hanya
melihat kepada hati dan amal kamu “.
Rasullullah juga pernah menyebutkan;
“ Manusia itu seluruhnya akan binasa,
kecuali mereka yang beriman. Mereka yang beriman itu seluruhnya akan binasa,
kecuali orang yang beramal, dan mereka yang beramal seluruhnya akan binasa,
kecuali mereka yang ikhlas.”.
Insan yang Ikhlas ini dapat di
golongkan kepada 3 golongan iaitu golongan Abidin,Muhibbin dan Arifin. Golongan
Abid adalah mereka yang kerjanya hanya beribadah dan beramal hanya kepada Allah
semata mata agar amalnya itu dib alas oleh Allah dengan pahala syurga dan
dihendarkan dari seksa api neraka. Golongan Mhibbin mereka beramala semata mata
kerana kecintaan kepada Allah dan bukan untuk mendapatkan Pahala atau supaya
dihindarkan dari seksa api neraka, manakala golongan arifin adalah ahli
makrifat berpendapat jika mereka beramal, maka yang mendorong dan menggerakkan
amalnya adalah Allah, mereka sama sekali tidak mempunyai daya dan kekuatan
sedikit[pun untuk melakukan sesuatu kecuali dengan pertolongan Allah.[5]
Maka sangat jauhlah makna perjalanan
kepada orang yang ikhlas,lagi bertaqwa, perjalanan hidup yang meresap secara
keseluruhan untuk menyerahkan diri insan kepada sang pencipta , manakala sang
pencipta itu pula maha mengetahui
terhadap maksud di sebalik apa
yang ada dan apa yang tiada. Dunia hanya lah pentas ujian semata mata. Allah
menguji orang orang beriman dalam pelbagai bentuk ujian, justru itu bagi
meletakan diri sebagai sesorang yang di sebut beriman ,sudah semestinya
memiliki unsur taqwa dan taqwa itu juga memiliki arah ketetapannya, manaka
ketetapan dan petunjuk ini terkandung di dalam Al Quran.
Sebagaimana sebelum ini diperkatakan
untuk menjadi orang yang bertakwa dan beriman itu sememangnya harus mendapat
hidayah dari Allah s.w.t. dan seterusnya melalui pencari ilmu dan pemahamannya.
Al Quran adalah Wahyu dari Allah
s.w.t. dan dia lah yang maha pencipta, sebagai Insan yang diciptakan oleh
penciptanya, maka insan itu hendaklah mengenal penciptanya, salah satu asas
untuk mengenal sang Pencipta itu, maka Insan tersebut harus lah mengenal
dirinya dan mengenal apa yang disebut ASMA’ AL –HUSNA.
Allah mempunyai asma’ al – husna,
maka bermohonlah kepadanya dengan menyebut asma ‘al husna itu..(7:180). Hadits
riwayat Bukhari menyebutkan : Allah yang Maha Tinggi mempunyai 99 nama dan
sesiapa yang mempelajarinya akan masuk syurga.
Manakala di dalam Al Quran Allah
berfirman; Katakanlah, Serulah Allah atau serulah yang maha pemurah, Dengan
nama apapun engkau memangilnya, Dia memiliki nama nama yang paling indah.(Bani
Israil:110).
Pada ayat 23 surah Al Hashr Allah
berfirman: Dialah Allah yang tiada tuhan (yang berhak disembah ) selain dia,
Raja yang maha suci, Yang Maha sejahtera, Yang mengurnaikan keamanan, Yang maha
memelihara, yang maha perkasa, yang maha kuasa, yang memiliki segala keagungan,
maha suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.
Bagi orang yang bertaqwa pastinya
berusaha menghafal dan memahmi maksud mengenal Allah dan nama nama Allah.
Menyebut nama nama Allah ini mempunyai menafaat yang sangat besar, malah
menjadi zikir yang paling baik, mebaca Asmaul husna adalah zikir yang
terbaik,insyallah apa pun yang kita hajatkan dari bacaaan yang kita amalkan itu
akan dimakbulkan, jika Allah mengkhendakinya.[6]
Insan yang di katakan bertaqwa adalah
insan yang takut kepada Allah, dan mereka percaya kepada kewujudan kegaiban,
juga seperti terkandung kepada rukun Iman dan rukun Islam. Atas landasan itu
ayat 2 surah Al Baqrah ini hendaklah di lihat secara holistic, dalam pandangan
yang sangat luas. Insan yang bertaqwa itu adalah juga insan yang sangat
mencintai penciptanya, sebab itulah
insan tersebut hendaklah mengenali nama nama keagungan Allah s.w.t.
Sepekara yang sangat penting pada
ayat 2; surah Al Baqarah ini adalah mengenai Al Quran yang tiada keraguan
tentangnya. Banyak bukti yang menunjukan secara jelas Al Quran tidak perlu di
ragukan, kesahahihnya adalah tepat,tidak boleh ditandingi, dan banyak
perisitiwa yang di huraikan mempunyai latarbelakang yang sangat mendalam dan
bersar menafaatnya kepada seluruh kehidupan Insan.
Insan yang bertaqwa adalah insan yang
tidak ragu kepada Al Quran, yang di turunkan oleh Allah s.w.t. menerusi
perintahnya kepada Jibril untuk di sampaikan kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan
Insan yang bertaqwa ini sentiasa menganjurkan kebaikan dan mencegah
kemungkaran, sebagimana yang menjadi tanggungawab yang telah di jelaskan di dalam
Al Quran. Hal ini seperti firman Allah s.w.t pada surah Ali-Imran :104
menyebutkan;
“ Harus ada dari kamu segolongan
(orang-orang) yang mengajak kepada kebaikan,menganjurkan kebaikan dan mencegah
yang mungkar dan merekalah orang yang untung berbahagia.”
Di dalam kehidupan ini, insan
terdedah dengan pelbagai cabaran dan dugaan, cabaran dan dugaan itu adalah
ujian dan untuk melepasi ujian ini mestilah mempersipakan diri dengan ilmu,
manakala Al Quran pula merupakan sumber ilmu untuk berbuat kebaikan dan
mencegah kemungkaran.
Pada ayat ketiga surah Al Baqarah
menyebutkan;
Iaitu orang orang yang beriman kepada
yang ghaib, dan orang orang yang mengerjakan sembayang, dan orang orang yang
membelanjakan sebahagian rezikinya yang kami berikan kepadanya.
Maknanya Insan yang menjadikan Al
Quran sebagai pedoman mereka tanpa ragu ragu, mereka adalah orang yang bertaqwa
dan berusaha untuk bertaqwa dan mereka juga adalah orang yang beriman; iman
kepada yang gaib,mendirikan solat dan menunaikan zakat dan bersedekah.
Pengertian Iman adalah yakin dan
percaya dengan sesungguhnya, tanpa sebarang keraguan.Maka itu insan yang
beriman adalah membenarkan kepada ghaib,iaitu yang tidak kelihatan oleh mereka,
yang gaib itu termasuklah seperti percaya adanya Allah, Hari kiamat, malaikat,
syurga dan neraka, alam kubur, Pada Al Quran juga membicarakan yang Gaib seperti firman Allah (3:44),maksudnya “ Yang
demikian itu adalah sebahagian dari berita berita gaib Yang kami wahyukan
kepada kamu (Muhammad).
“ Sesungguhnya engkaulah yang
mengetahui perkara perkara yang ghaib”.(5:109). “
“ Dia mengetahui yang Ghaib dan yang
Nampak “. (6:73).
Sebelum ini telah, kita bicarakan
orang yang taqwa cinta kepada tuhannya,Cinta kepada Allah dan ingin mengenal
Allah, maka itu seorang yang taqwa mestilah mengetahui nama nama Allah yang di
sebut 99 nama tersebut dan tentulah pertautan kegaiban dan nama nama tersebut
banyak sekali maksud yang terkandung di dalamnya.
Nama Allah iaitu tidak ada yang lain
melainkan dia.Ia adalah Asma ul husna yang pertama iaitu Bismillah hir rahman
nir rahim. Asma’2 di sebut Ar Rahman iaitu yang maha pemurah, Dia memberikan
segala sesuatu kepada makhluknya.
Asma’ 3 di sebut Ar Rahim yang maha
pengasih lagi maha penyayang, dengan maha kasih dan sayangnya itu nikmat yang
diberikan tidak terhitung banyaknya.
Asma’ 4 di sebut Al Malik, dia adalah
Raja dari segala Raja Segala Kerajaan adalah miliknya. Tiada raja yang dapat
menandingi kerajaan nya, sebab di adalah pemilik kerajaan dan dia adalah puncak
kerajaan.
Asma’ 5 di sebut Al Quddus yang maha
suci, ketulian kesucian itu hanya ada pada Allah, maka manusia yang hendak
mendekatkan diri kepada tuhannya mestilah bersih dari pelbagai perangai buruk
dan tabiat yang kotor. Mereka mestilah membersihkan hati mereka dan menyebut
nama nama Allah dalam keadaan yang suci,kerana Allah itu maha suci.(AlQuddus).
Asma’ 6 di sebut As Salam yang maha
penyelamat aman dan sejahtera. Kita memohon kesejahteraan kepada Allah, dialah
yang maha menyembuhkan dan menyelamatkan.Orang yang bertaqwa sememangnya cinta
kepada kesejahteraan dan keamanan. Al Quran telah menerangkan mengenai nikmat
yang Allah berikan kepada ummat manusia, termasuklah nikmat keselamatan, maka
itu Allah lah yang maha penyelamat
kepada hambanya.
Asma’ 7 di sebut AL- Mu’ Min bermakna
Maha pengaman, Allah lah yang melindungi hambanya dari pelbagai ancaman, Allah
lah yang melindungi hambanyanya,harta benda hambanya dan segala isi kandung
ciptaanya itu.Maka itu insan yang bertaqwa memohon keamanan kepada Allah dan
memohon perlindungan darinya.
Asma ‘ 8 di sebut Al Muhaimin iaitu
maha pelindung dan penjaga, dia mengambil perhatian dan menjaga dan mentadbir
segala sesuatu.
Asma ‘ 9 di sebut Al ‘A ziz yang
bermaksud maha mulia/perkasa, kemuliaan dan keperkasaannya itu cukup bagi Allah
hsnya dengan menyebutkan kun faya kun, maka jadi , jadilah ia.
[1] .Tafsir Al Quran-Juz 1; Hlm 17.
Ahmad Sonhadji Mohammad, Pustaka Salam 1997.
[3] Tafsir Jalalain;Asbaabub nuzuul;Imam
Jalaluddin Al Mahali Sinar baru,Bandung.1996.
[4] Terjemah Majmu’ Syarief Doa – doa
dan Fadhilahnya ;Penerjemah Prof .Drs.KH Masdar Helmy,Pustaka Media Utama
Bandung,2002..
[5] KHIFIYAT mempertajam mata hati dalam
mengenal Allah;Hlm 272,;Syaikh Ibnu’ Athaillah Al Sukandari,
Thinkers Library ,sedang Selangor.2009.
[6] Zikir Asma Ul Husna 99 Nama Allah;
disusun Hassan Mia;Darul Nu’Man Kuala Lumpur Hlm :4.;2001.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan